THAT GLOW

Som ni säkert har märkt är glow en av de största makeup trenderna just nu. Det handlar både om det "naturliga" skimmret i hyn som man kan skapa av lystergivande serum samt skimmrande oljor eller primers men också den uppenbara popout-effekten som man skapar av en kraftfull highlight. Förr var det supertrendigt med matt hy, personer med oljig hy använde produkt efter produkt med mattande effekt och det slutade lätt i en ganska platt sminkning. I dagens länge märker man att trenden är motsatsen, det vill säga dewy = lyster/skimmer. Jag som själv jobbar med smink märker att väldigt många kommer in i butiken och ber om just produkter med mattande effekt. När jag nämner skimmertrenden är det många som ryggar tillbaka. Och tro mig, jag var likadan förut. Jag använde hudvård för oljig hy som skulle hålla mig matt och pudrade mig konstant med matta puder som förslagsvis MAX FACTORS Creme Puff. Men nu söker jag motsatt effekt. Jag vill ha en dewy finish.
Det många missförstår när jag snackar skimmer är att de blandar ihop det med blank eller glansig hy. De med oljig hy som försökt allt för att hålla de blanka borta är skygga för tanken att tillsätta förslagsvis rinnande highlight i sin foundation eller använda en lystergivande primer. Jag förstår er, jag har kännt likadant tills jag själv sett skillnaden. Vad jag snackar om nu är att få en dewy finish, det vill säga en återfuktad hy med lyster. Det handlar inte om glans eller blank hud utan lyster eller skimmer. Så det handlar inte om att se oljig ut utan återfuktad, fräsch och skimmrande ut. Därför, med tanke på denna trenden som jag har fallit pladaskt för tänkte jag ge lite tips på hur ni uppnår en dewy finish som tips på olika sorters highlights. Först och främst tänkte jag bara berätta de ställen jag rekommenderar er att applicera er highlight på (om det görs när basen är färdig), dessa ställena är näsryggen, brynsbenet och kindbenet. Därtill är det fint att highlighta amorbågen, nyckelben och ibland även axlar. Jag brukar även använda ett skimmrande puder i i pannan mellan ögonbrynen (bara lite) samt liiiite på hakan. Men där kan de lätt se oljigt/blankt (om man har fetare hud) ut så man vill bara ha en diskret highlight där, kanske bara en ljus concealer eller lite lite puderhighlight. Man highlightar alltså ställen för att de ska "sticka ut", make them pop liksom.
(bild lånad från Linda Hallberg)
Okej jag ska försöka göra detta inlägg relativt kort så att ni orkar läsa och tänkte därför bara ge er något exempel på olika sorters highlightprodukter man kan använda. Den första jag tänker på är liquid highlight (rinnande) som den på bilder häröver. Denna har jag hört super mycket bra om och sett flera olika swatches på dessa som visar på superfina pigment och ett härligt skimmer. Mitt tips är att blanda en droppe rinnande highlight med din foundation för att få en fin lyster i hela ansiktet, eller försiktigt dutta dessa på förslagsvis kindbenet. Nästa tips är att använda en primer med lyster - brigthening effekt. Min stora favorit är en primer från det Japanska märket Sensai, den heter Cellular Performance Brightening Make-Up Base. DEN ÄR SÅ FIN! Den används innan foundation för att ge lyster vilket då verkar ljusreflekterande, som leder till att fina linjer och rynkor blir mindre synliga. Så vi gillar lyster, haha. Den är något dyrare med en fantastisk produkt verkligen, superfin att använda bara den i ansiktet på sommaren om du inte vill sminka dig men bara vill få en jämn, återfuktad och skimmrande hy. Jag brukar jämföra de olika konsistenserna på highlights som 1. Liquid/rinnande som naturligt dewy/lyster, 2. Poured/krämig som knappt märkbar/subtil luminositet och 3. Pressed/puder som high shine/ mycket skimmer eller lyster. Kan vara bra att veta beroende på resultatet man söker!
Ytterligare en sak jag har nämt förut är skillnaden på en glittrig och en skimmrande highlight. Jag personligen föredrar skimmer framför glitter och har därför svårt för highlights som ser ut som små glitterkorn. Därför hittar jag ofta highlights i rinnande form oftare framför en puderhighlight(pressad highlight). Just för jag tycker att den skimmrande ser mer naturlig ut och jag tycker det på min hy iaf ser finare ut. Jag gillar att applicera puderhighlight med antingen en fanbrush eller en stor blendingbrush / highlight brush och tar ofta väldigt mycket från kindben, upplängst tinningen och upp över ögonbrynet. Tänk dig ett skimmrande, snett liggande V eller L som ramar in ansiktet. Vad jag själv gör för att uppnå en dewy finish men kontrollera mitt oljiga, sminkätande ansikte är att tvätta ansiktet innan smink med ett ansiktsvatten med alkohol i, applicera fukt (via en fuktkräm/olja) ochs sedan primer med gärna fukt och lyster men också med utjämnande effekt. Ibland använder jag en annan primer i Tzonen (panna,näsa och haka), ofast då en mattande och utjämnande. Därefter foundation, gärna med någon droppe lyster i eller att använda en foundation med skimmer, dock oftast bara min EL double Wear och sedan ett lystergivande puder över hela ansiktet. Favorit: Laura Mercier Candleglow Sheer Perfecting Powder. Sedan contour och slutligen highlight och den sista finishen blir med mitt setting spray från Urban Decay. Vilket för övrigt ger den perfekta dewy finishen. På långt sikt kan man också fokusera på ett lystergivande serum, går också att droppa i dagkräm eller foundation för att framkalla en naturligt lysterfull hy.
Damn it, nu blev det ett långt inlägg iallafall, men ja de blir lätt så ... Hoppas ni förstår vad jag menar bara och att det inte blev en enda stor röra. Vilket det dock ofta blir när jag ska skriva om sånt här. Blir lite för exalterad, för många olika ideer, tips och produkter som lätt får mig att spåra iväg... MEN men, det blev ett highlight inlägg iallafall, som tänkt. Hope u like it. kram
Kategori: Allmänt, Skönhet; Taggar: beauty, dewyvsmatteskin, highlighter, makeup, smink;
Kommentera inlägget här: