BALSAMMETODEN

Jag hade ju tänkt lägga upp en före och efter bild från innan jag började med balsammetoden och en tagen i nuläget men före bilden har naturligtvis försvunnit. Men visar på en annan bild från den tiden, det vill säga den 31 juli då jag började denna "behandling" eller ja metod helt enkelt. Det är väl egentligen ingen behandling som man kör ett par veckor eller så utan mer en metod man byter till, man börjar köra på det istället för vanlig schamponering helt enkelt. Anledningen att jag började med balsammetoden var för att jag fick fett hår snabbt och mitt hår var väldigt slitet, kort och relativt tunnt. Så som ni förstår då valde jag balsammetoden för att det är en väldigt skonsam metod, man använder alltså produkter utan massa kemikalier (sulfater) vilket torkar ut håret. Du vill alltså bli av med förslagsvis silikoner och mineraloljor som torkar ut och faktiskt bara ger ett "fejkat" och fint utseende då dessa ämnen lägger sig om en hinna över strået och då alltså inte reparerar det. Det finns alltid dem som säger att håret inte blir rent av balsammetoden men jag håller inte med, för faktum är att fettalkoholerna i balsamet löser upp fettet i håret och hårbotten med lätt massage så länge man endast använder produkter som är godkända inom balsammetoden. Det handlar alltså inte endast om att du tvättar håret med balsam utan du måste även välja stylingprodukter samt oljor som är godkända. Produkterna som används måste alltså vara vatten- och fettlösliga. Det man gör efter sin sistatvättenschampoonering är att man använder ett tvättbalsam och ett vårdande balsam. Mitt sistatvättenschampoo är från Coop och heter Xtra Schampoo - till normalt hår, sen som tvättbalsam anväder jag Barnängen Volym Balsam och som vårdande balsam har jag Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter. Det viktiga är att man masserar ordentligt med tvättbalsamet i hårbotten och man får skölja ur det väldigt noggrant, sen tar jag bara det vårande balsamet i längderna. Sedan använder jag som sagt rent kokosfett som hårinpackning och Batistes torrschampoo Original.
Ser ni skillnaden? Visst klart att håret växer på 4 1/2  månader men jag tycker ändå att man ser ganska stor skillnad på mig? Alltså det måste ha växt typ minst 7cm på denna period. Men det är inte bara längden jag är imponerad över utan min hårkvalité och hur pass mycket den har förbättrats. Jag har alltid kännt att mig hår bara vägrade att bli längre än på första bilden, jag klippte mig visserligen kort ofta men det kändes som om även om jag inte gjorde det så blev det inte längre. Sen vet jag att det kanske inte bara är balsammetoden som räddade mitt utan även de faktum att jag slutade föna platta och inte har färgat det sen i juni. Tänk på min "lugg" föresten, klippte den i typ oktober och den slutade då vid toppen på örat och nu går de redan nedanför örontippen. Men det jag gillar mest är att håret känns friskare och mycket tjockare!

Det man ska kolla efter när man köper balsam är att kolla innehållsförteckningen och se till att dessa inte innehåller några sulfater eller silikoner (slutar ofta på -cone eller -xane). Komihåg dock att sista-tvätten-schampoot ska innehålla sulfater så att det kan tvätta bort alla rester av silikoner och mineraloljor som balsam inte kan få bort, tvätta gärna håret 2ggr med sistaschampoot. Varför vill du köra balsammetoden då? Jo för att förslagsvis silikoner inte alls är bra för håret, förutom att det "kapslar" in strået och får det att se fint ut fastän det i själva verker är slitet och skadat. Förslag på silikoner; Dimethicone, Cyclopentasiloxane och Cyclohexasiloxane samt Phenyl Trimethicone, Amodimethicone och slutligen Polysilicone-9. Beträffande mineraloljor så är det faktiskt en biprodukt av drivmedelstillverkning (förslagsvis bensin och asfalt...) som inte ger någon bra näring till håret överhuvud taget, förutom en mjuk känsla och glans. De funkar lite som silikoner, de kaplsar runt stråna samt hårbotten vilket då också täpper till porerna förstör hårbottens balansa och kräver sedan att sulfater tvättar bort dem. En ond cirkel helt enkelt. Förslag på mineral oljor är Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum och Paraffin. Dessutom Vaselin, Polyisobutene, E 905 samt Isoparaffin. Slufaterna heter ofta någonting med sulfate så det är relativt enkelt att hitta. Förstår ni nu varför jag rekommenderar balsammetoden? Eller att man använder bra schampoon och balsam som inte innehåller dessa ämnen? Om ni har några frågor angående denna metod är det bara att kommentera men för mig har det fungerar superbra iallafall! xx
Kategori: Allmänt, Skönhet; Taggar: balsam, balsammetoden, hårvård, skönhet;
Kommentera inlägget här: