Q & A

"WOW! Vad häftigt!! Du lever min och min kompis dröm! 
Jag och min kompis tar studenten i vår, efter det är våra planer lite oklara men vi vet att vi någon gång vill göra precis det du gör, bara leva livet och resa. Har en liten fundering över hur mycket pengar du hade från början? Visst jobbar du i Australien? Och kan du spara pengar nu när du i Australien eller går allt åt då? 
Fortsatt lycka till!"
/ Agnes
 
Svar: Hej Agnes. Å vad roligt! Jag hade endast 40.000kr med mig när jag påbörjade min resa till Australien och med tanke på att vi bodde relativt dyrt så försvann de pengarna väldigt snabbt. Vi låg till exempel ute med bond/deposition på lägenheten och sådan gör att mycket pengar försvinner snabbt. Vilket man visserligen får tillbaka när man flyttar ut. Men vi lyckades inte få ett jobb förens tre månader efter att vi kom hit och därför var 40.000kr för lite pengar om man vill leva och bo schysst. Jag tror att mitt bästa tips till er är att göra/boka RSA kursen till er första eller andra vecka här så att ni därefter kan söka jobb på vilket restaurang eller café som helst. RSA är en alkoholkurs som krävs på i princip alla restauranger och caféer här i Australien. Nu när jag jobbar och får tillbaka min bond ska jag börja spara, tänkte inte använda min bond utan istället leva på de pengar jag tjänar. Det fiffiga med australien är att löner betalas veckovis, antingen varje vecka eller varannan. Precis som att man vanligtvis betalar hyra var fjortonde dag. Jag har fått låna lite pengar i efterhand av mina föräldar eftersom det tog sådan tid för oss att skaffa jobb då vi inte har RSA. Problemet med RSAkursen är att den oftast ligger runt 100 AUS dollar vilket motsvarar cirka 600 svenska kronor, men det är helt klart värt att göra den då restauranger och caféer alltid söker personal här i Oz. Sedan beroende på om ni bokar tur och returbiljett avgör det lite hur mycket pengar ni behöver och hur mycket ni måste spara! Tänk på att allting är väldigt dyrt här, såsom kläder, mat och boende.
Hoppas ni fick svar på era frågor! Tack
Anonym:

med tanke på hur mycket du verkar äta ute på café och restaurang är det nog inte konstigt att pengarna går åt ;)

Kommentera inlägget här: